A2larm: Rozhovor se zadrženým v akci Fénix

Na A2larmu vyšel zajímavý rozhovor s ekologickým aktivistou Tomášem Z. Jedním ze zadržených při policejní operaci Fénix. Rozhovor jsme se rozhodli přetisknout i zde:

Tomáš Z. je ekologický aktivista působící na Olomoucku. Mezi jeho nejtvrdší „teroristické akce“ patří guerilla gardening (zasadil několik rostlinek na cizí soukromý pozemek) a nelegální malování cyklostezky. Dne 28. dubna se však i on dostal mezi jedenáct osob, které v rámci speciální akce Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) s krycím názvem Fénix zadržela Policie ČR.

Podle ní měl být třicetiletý aktivista jednou z vůdčích osobností uskupení Síť revolučních buněk, jehož nejzávažnější akcí údajně bylo plánování teroristického útoku na vlak převážející armádní výzbroj či vozy značky Hyundai. Tomáš Z. byl pak zadržen v souvislosti se zapálením policejního vozidla v Litvínově v lednu minulého roku. Sám k tomu říká, že v tu dobu se ani nenacházel na území České republiky, což podle něho samotná policie moc dobře věděla, a obvinění považuje za absurdní, stejně jako svou údajnou spolupráci se Sítí revolučních buněk. Z následujícího rozhovoru vyplývá, že minimálně v jeho případě Policie ČR vycházela z vyfabulovaných a zcela přestřelených předpokladů. Stejně tak se z něj ale dozvíte, že praktiky běžně uplatňované ve Spojených státech a Velké Británii v souvislosti s tzv. válkou proti teroru se už dávno staly běžnou praxí naší policie.

Můžete nám přiblížit, jak probíhalo vaše zadržení?

Asi čtyři policisté v civilu si pro mě přišli do bytu mé přítelkyně, k čemuž myslím ani neměli oprávnění. Nasadili mi pouta a odvezli mě k mému domečku. Celkem jich tam muselo být snad deset, protože jsme odtamtud odjížděli ve třech plných civilních autech. Odvezli mě k mému domu, kde už čekaly tři dodávky plné těžkooděnců, kteří byli vyzbrojeni samopaly. Odvedli mě na pronajatý pozemek a až tam mi ukázali soudní příkaz k domovní prohlídce a prohlídce okolních prostor. Poté se pustili do prohlídky, hledali údajně výbušniny, zbraně a materiály spojené s anarchistickou scénou. Nic takového u mě ale nenašli, protože jsem nic takového neměl a nemám. Dále se zaměřili na veškeré elektronické nosiče dat. Nalezli flashky, kameru, notebook a SIM karty. Dobrovolně jsem jim je vydal, ale jen proto, že mi řekli, že i kdybych jim je vydat nechtěl, stejně by mi vše zabavili, takže odporovat v tu chvíli zřejmě nemělo smysl. Po dobu zásahu jsem s nimi spolupracoval, s takovýmto nasazením sil mi stejně nic jiného nezbývalo. Měli tam také psa na vyhledávání výbušnin, prohlídka trvala několik hodin a nic závadného nenašli.

Manévry, které popisujete, tedy policie spustila jenom kvůli vám?

Ano, jenom kvůli mně. Odhadem muselo moje zadržení stát desítky tisíc korun. Z materiálu, který jsem po prohlídce dostal, vyplývalo, že se akce zúčastnilo dvacet čtyři těžkooděnců a celkem mohlo být na místě asi čtyřicet policistů – to vše kvůli jedinému člověku.

Vaše zadržení se odehrálo ve stejný den, kdy se uskutečnily zásahy proti dalším obviněným v akci Fénix?

To jsem při domovní prohlídce zprvu nevěděl. Až když jsem slyšel jednoho policajta, jak kolegovi říká „Už jsme na České televizi“, došlo mi, že se nejspíš jedná o nějakou rozsáhlou akci. Po skončení domovní prohlídky mě odvezli do Prahy. Celou dobu jsem měl spoutané ruce, které mi připoutali ještě k trupu, abych se nemohl hýbat. Připadal jsem si jako Hannibal Lecter z Mlčení jehňátek. V Praze mi odebrali DNA, otisky prstů a fotili si mě. Potom jsem šel k výslechu, kde se mě snažili donutit, abych oficiálně proti sobě vypovídal do protokolu, což jsem odmítnul.

Neformální výslech skončil kolem půlnoci. Policie mě zadržela někdy před jedenáctou dopoledne, čili to celé trvalo hrozně dlouho. Byl jsem unavený a hladový, protože jsem za celý den dostal jen osm rohlíků. Do protokolu jsem uvedl, že budu vypovídat až po poradě s právníkem. To jsem podepsal. Potom mě odvezli na celu předběžného zadržení na Pankrác, oblékli mě do tepláků a šel jsem spát. V osm ráno mě odvezli na Zbraslav na odběry pachových stop, potom zpátky do Bartolomějské, kde probíhaly výslechy. Tam jsem byl v místnosti plné pytlů se zabavenými věcmi a mluvili tam se mnou tři zakuklenci, kteří mi beze všeho tykali. Když konečně pochopili, že vypovídat budu jedině po poradě s právníkem, vrátili mi osobní věci jako občanku, peněženku a peníze a řekli, ať se nějak sám dopravím zpátky domů, což bylo v mém případě 250 km. Byl jsem propuštěn bez obvinění a jakékoliv omluvy. Flashky, SIM karty, telefon, počítač a kameru si nechali. Jsou to mé pracovní věci a znemožnili mi tím vykonávat moje zaměstnání a studium. Od té doby se mi policie neozvala a ani nevím, kdy a jestli vůbec mi moje věci vrátí.

Máte nějaké vysvětlení pro to, že jste se právě vy ocitl v hledáčku policie?

Byl jsem jeden z lidí, kteří spolupracovali na webu GreenAction, což byl informační portál věnovaný ekologickému aktivismu a již několik měsíců nefunguje. Shodou okolností se na těchto stránkách objevilo i prohlášení k zapálení jednoho z policejních aut. Prohlášení tehdy, tuším, někdo zaslal na redakční mail a byl na webu jen přetištěn. Před samotným textem byl uveden komentář, v němž byla akce glosována a zhruba čtrnáct dní po zveřejnění se na stránkách objevil text, v němž se redakce od akce distancovala. Stejně tak bylo na webu dlouhodobě upozornění, že se s uveřejňovanými informacemi nemusí administrátoři webu ztotožňovat a že jsou publikovány pouze ke studijním účelům.

Nakonec vás tedy z ničeho neobvinili?

Chtěli mě obvinit z toho, že jsem člen Sítě revolučních buněk. Ve svých materiálech explicitně psali, že jsem aktivním členem nějakého kolektivního orgánu a velení této organizace, který plánoval a schvaloval jednotlivé útoky. Bylo to napsáno v příkazu k domovní prohlídce. Taky tam bylo napsáno, že jsem podezřelý z útoku na policejní auto, které se odehrálo v lednu roku 2014 v Litvínově. V tomto případě musela policie státnímu zástupci sprostě lhát, protože měla z několika zdrojů ověřeno, že jsem se v té době vůbec nepohyboval na území České republiky. Byl jsem na dlouhodobém pobytu ve Velké Británii. Přímo u výslechu měl jeden policajt na papíře vytištěnou moji emailovou komunikaci s mou známou, z níž vyplývalo, že jsem útok nemohl provést, a oni si to mohli velmi snadno ověřit. Přitom příkaz k prohlídce odůvodňovali tím, že by u mě měli najít předměty, které s tímto útokem na policejní auto přímo souvisí. Policie podala státnímu zástupci selektivní a vylhané informace, aby mohla zásah proti mně vůbec provést.

Jak je vůbec možné, že Obvodní soud pro Prahu 5 příkaz k domovním prohlídce státnímu zástupci povolil?

Vycházeli prostě z informací, které jim podala policie, takže tím skutečným soudcem byl v mém případě zřejmě nějaký policista.

Z toho, co říkáte, vyplývá, že vás policie s kauzou spojila jen proto, že se na webu GreenAction, na kterém jste spolupracoval, objevilo jedno prohlášení, od něhož se redakce webu navíc distancovala. Stejné prohlášení ale publikovala i celá řada jiných webů.

Myslím, že tohle prohlášení otisklo asi pět webů, možná víc, a policie nejspíš šla po lidech, které mohla z těchto webů vystopovat. Já jsem byl jeden z těch snadno dohledatelných. Nijak přehnaně jsem se tím ve svém okolí netajil.

Máte nějaké vazby na další zadržené během akce Fénix?

Já ani neznám totožnost všech zadržených. O existenci těch, kteří jsou obvinění z plánování teroristického činu, jsem neměl žádné tušení. Maximálně jsem věděl, že existuje webová stránka VAP (Voice of Anarchopacifism), ale ty lidi vůbec neznám.

Jaké další informace ohledně vaší osoby se v materiálech Policie ČR objevují?

Policie uvádí různé smyšlené informace. Například tvrdí, že bydlím ve „squatu“, což je blbost. Žiji v legálním podnájmu a oni si to mohli velmi snadno zjistit. Píšou taky, že jsem „člen nepojmenované militantní skupiny operující na Olomoucku“, což je další lež. Všechno sloužilo pouze k tomu, aby mohli dostat povolení k domovní prohlídce.

V tomto ohledu máte tedy čisté svědomí?

Kreslil jsem tykadla politikům na billboardy, abych podpořil Romana Smetanu. Podílel jsem se na guerilla gardeningových akcích a maloval v noci cyklostezku barvou na vodorovné dopravní značení. Cyklostezka je po roce a půl asi zlegalizovaná, protože strážníci na tomto místě cyklisty již nezastavují a nepokutují. Bylo to propagováno jako činnost „pohádkových bytostí“, které se snaží zlepšovat život ve městě pomocí pozitivní přímé akce. V příkazu k domovní prohlídce pak stálo, že jsem „lídr uskupení Klub pohádkových bytostí“.

Takové aktivity je teď policie ochotná vydávat za teroristickou konspiraci?

Pravděpodobně ano.

Jak po své osobní zkušenosti vnímáte celý tento zásah proti levicovým extremistům?

Celá ta akce je podle mě zatýkáním lidí naslepo s tím, že se snaží získat nějaké informace a neváhají kvůli tomu na právech omezovat velké množství lidí. A přitom ti lidé ani žádné informace mít nemusí, jako to je v mém případě. Já třeba vůbec netuším, kdo stojí za Sítí revolučních buněk.

Ztratila tedy ve vašich očích policejní akce legitimitu?

Celá akce Fénix je absolutním mrháním penězi daňových poplatníků. Podle informací policie vznikla na policejním autě, z jehož zapálení mě podezírali, škoda v řádu maximálně desítek tisíc korun. Policie přitom vydává stovky tisíc až miliony korun na sledování několika správců webů. Z toho, co mi při výslechu říkali, vyplynulo, že mě sledovali minimálně deset měsíců, což rozhodně nemohla být levná záležitost. Policie takovými akcemi ztrácí svojí důvěryhodnost a akorát rozšiřuje množinu potenciálních podezřelých, kteří jim pak půjdou z pomsty zapálit auto, protože se nikde nedovolají spravedlnosti a nedočkají omluvy. Myslím, že to povede jen ke spirále hořících policejních aut a hromadnému zatýkání nevinných lidí.

Jak se díváte na nejzávažnější obvinění z této kauzy, připravovaný útok na vlak převážející vojenskou techniku či automobily?

V policejním materiálu, který se mi dostal do rukou, bylo napsáno, že tato skupina měla údajný teroristický útok spáchat už v říjnu nebo listopadu minulého roku. Jenomže žádný takový útok se neuskutečnil a nepsalo se tam o tom, že by mu policie zabránila. Až několik měsíců potom, co měl „plánovaný teroristický útok“ proběhnout, spustí policie celorepublikový zásah a obviní několik osob z jeho plánování. Působí to tak, že se policie pokusila alespoň nějak využít půl roku staré odposlechy a někoho obvinit, když nic jiného nenalezla. Musí přece celý zákrok obhájit před veřejností.

Z mediální reflexe ale naopak vyplývalo, že policie teroristickému činu zabránila. V Brně dokonce našla blíže nespecifikovanou výbušninu, což mělo sugerovat, že nebýt policejního zásahu, k bombovému útoku by došlo…

Ta obvinění mi připadají absurdní a divil bych se, kdyby nějaký soud někoho z obviněných vůbec k něčemu odsoudil. Například to, že je kdosi obviněn z toho, že útoku nezabránil, bych přirovnal k situaci, kdy by někdo v mé přítomnosti vykřikl, že půjde dát Kalouskovi přes hubu, a já to uslyšel a nešel nahlásit na policii.

Myslíte si tedy, že i další obvinění stojí na vodě?

To samozřejmě nemůžu s jistotou vědět. Mohu vycházet z toho, co jsem četl v příkazu k domovní prohlídce, a z několika málo pravdivých střípků z médií. Bombový útok nebyl realizován, jenom si o něm v údajně konspiračním bytě obvinění povídali. Proč tedy policie nezasáhla v říjnu nebo listopadu loňského roku, kdy se měl útok odehrát, ale vytáhla to o půl roku později? Zdá se mi to hodně přitažené za vlasy, ale samozřejmě nevím, z čeho všeho policie vychází, takže to nemohu úplně objektivně posoudit.

Jak se díváte na načasování akce? Krátce po ní policie tvrdě zasáhla proti demonstrantům blokujícím pochod neonacistů v Brně, o několik dní později zase spustila obří manévry při vyklízení „squatu“ Cibulka.

Ve zprávě o extremismu ministerstvo vnitra tvrdí, že je levicový extremismus na vzestupu a pravicový v útlumu. Chtějí tím asi anarchistické hnutí preventivně potrestat a zregulovat vývoj společenských poměrů. Vzpomněl jsem si na rakouské aktivisty za práva zvířat, kteří byli vzati na dlouhou dobu do vazby a poté bez obvinění propuštěni, přičemž jim policie zabavila všechny materiály, aby jim znemožnila další aktivity. Podobně se česká policie zachovala i v souvislosti s neonacistickou scénou přibližně před čtyřmi lety. Byla tady celá řada rasově motivovaných trestných činů, ale schytali to lidi, kteří vylepovali nálepky Národního odporu nebo psali silácké řeči na internetu. A to jsem ten poslední, kdo by se neonacistů chtěl zastávat.

Proč jste si myslel, že jste sledován policií už od července 2014?

V tu dobu se v médiích objevila zmínka o tom, že ÚOOZ (Útvar pro odhalování organizovaného zločinu) přebírá kauzy související s přímými akcemi na kožešinové farmy a policejní auta. Tehdejší web GreenAction zveřejnil prohlášení k některým těmto akcím a já jsem byl nejsnáze dohledatelným tvůrcem webu. Napadlo mě, že půjdou po lidech, kteří provozují weby informující o těchto akcích, protože v klasických médiích o nich není tradičně ani zmínka. Bylo mi jasné, že se policie bude snažit najít nějakou stopu vedoucí k účastníkům těchto přímých akcí a budou sledovat i mě, i když jsem nikdy nebyl ve spojení s nikým, kdo tyto akce dělal. Díky digitálním technologiím a jejich dostupnosti represivním složkám je dnes sledování lidí hodně jednoduché. Potvrdil mi to i výslech. Policie věděla hodně o mých zálibách a intimních vztazích. Různé detaily z mého osobního života znal nejen policista, který mě vyslýchal, ale celá řada policistů, se kterými jsem přišel do kontaktu. Museli sledovat moji emailovou komunikaci i mobilní telefon. Jeden policista se mi dokonce svěřoval, že mě viděl na jednom letním festivalu.

Policie má na sledování neomezené prostředky. Teď žádají vládu o navýšení jejich rozpočtu o deset miliard, aby mohli zaměstnat další čtyři tisíce lidí. Policie má nepřiměřeně velké zákonné možnosti i finanční prostředky. Pokud potřebují posvěcení soudu, vyrukují se lživými informacemi, jako v mém případě. Policejní moc je prostě nepřiměřeně velká.

Máte nějakou možnost se proti tomuto postupu policie bránit?

To zatím nevím. Napsal jsem Lize lidských práv a ombudsmance. Nevím, zda je to bude zajímat, ale sám nemám prostředky na zaplacení právníků, s jejichž pomocí bych se mohl nějak účinně bránit, a dosáhnout tak alespoň omluvy, navrácení věcí a zaplacení nákladů, které mi v důsledku špatné práce policie vznikly.

Myslíte si, že celá policejní konstrukce teroristické skupiny Síť revolučních buněk může držet pohromadě? Že se někteří z obviněných nakonec dostanou před soud?

Když si spočítám, že z jedenácti zadržených lidí bylo obviněno asi šest, alespoň pět lidí bylo zadrženo zbytečně. Ti, kteří byli obviněni, jsou obviněni z toho, co nikdy nerealizovali. Člověk zadržený v Brně byl obviněn z nelegálního držení zbraně, a nikoli z terorismu, čili nejspíš neplánoval teroristický útok spolu s těmi lidmi z Prahy. Vychází mi, že minimálně pět nevinných lidí bylo prostě ozbrojeně přepadeno, uneseno a oloupeno organizovanou skupinou jménem Útvar pro odhalování organizovaného zločinu.